Únava během těhotenství: příčiny, metody boje

Čekání na dlouho očekávané dítě je skutečným testem pro budoucí mámu. Kromě toxikózy, výkyvů nálady, změn v chuti k jídlu, častého močení, pálení žáhy, křečí, otoků, těžkostí v nohách a pažích se těhotné ženy často obávají chronické únavy, i když žena není příliš aktivní a nepřepravuje.

Dnes zjistíme, proč je během těhotenství velká únava, jak nebezpečný je tento stav a jak se ho zbavit.

Co způsobuje únavu během těhotenství?

Od samého počátku početí dochází v mateřském organismu ke globálním změnám, které jsou nezbytné pro normální těhotenství a přípravu k porodu.

Objem krve potřebný k tomu, aby se plod dostal živinami, vzrůstá přibližně jeden a půlkrát, což je důvod, proč„plamenový motor“vyžaduje mnohem více energie než dříve. Z tohoto důvodu se také zvyšuje zatížení krevních orgánů.

To se cítí a hormony. Nyní tělo produkuje velké množství progesteronu - ženského těhotenského hormonu, který snižuje tlak a zpomaluje zažívací proces. Mimochodem, díky tomuto zákeřnému hormonu, budoucí maminky často trpí nevolností.

Nejčastěji těžká únava během těhotenství vadí ženám na počátkulhůty v prvních třech měsících. To je způsobeno tím, že v prvním trimestru jsou stanoveny všechny důležité orgány dítěte - srdce, játra, mozek, ledviny a plíce. Taková zátěž nemůže v žádném případě ovlivnit zdravotní stav budoucí matky a neustále pociťuje poruchu a těžkou ospalost.

Ve ​​druhém trimestru těhotenství hladiny progesteronu mírně klesají a žena se cítí mnohem lépe. Ale v posledním 3 trimestru, kdy plod intenzivně nabírá na váze, se neustále obnovuje únava. V takovém případě trpí budoucí matka těžkou nohou, dušností a pálením žáhy.

Tato podmínka je velmi důležitá, aby se nezaměňovala s chudokrevností s nedostatkem železa, protože únava je pouze znakem průběhu těhotenství, ale anémie je závažné onemocnění, které je plné výskytu preeklampsie, zpomalení vývoje plodu a dokonce i smrti. Podle statistik, každé třetí dítě, jehož matka trpěla chudokrevností z nedostatku železa při přepravě dítěte, snížila imunitu a alergie.

Kromě únavy má anémie tyto příznaky:

  • pravidelné bolesti hlavy,„letí do očí“ , závratě, mdloby;
  • zácpa nebo průjem;
  • křehké nehty, exfoliace a vypadávání vlasů, rozpadávání zubů;
  • znatelná bledost kůže, sliznice;
  • stomatitida, gastritida;
  • nepřiměřená zvýšená tepová frekvence, palpitace, recidivující bolesti srdce;
  • časté nachlazení;
  • změny chuti a vůně, skteré ženy začínají pociťovat ostré pachy (aceton, benzín);
  • močová inkontinence při náhlých pohybech (kýchání, kašel, změna polohy těla a v noci během spánku).

K nedostatku železa dochází především v důsledku zvýšení celkové hladiny krve v těle. Hemoglobin, obsažený v červených krvinkách a červených krvinkách, nemá čas na výrobu.

To je důvod, proč budoucí maminka musí pečlivě sledovat obsah hemoglobinu v krvi a musí být testována měsíčně. Ujistěte se, že udržet kalendář těhotenství a nezapomeňte darovat krev v čase.

Žena, která očekává dítě, by měla věnovat zvláštní pozornost jejímu jídlu. Strava by měla být bohatá na bílkoviny a železo. Bohužel, k vyléčení anémie, pokud se objeví, s pomocí jednoho jídla je nemožné, ale aby se zabránilo jeho výskytu - snadno.

Nyní budeme hovořit o tom, jak se můžete vyrovnat s únavou při přenášení dítěte a jak zabránit jeho výskytu.

Jak se vypořádat s únavou během těhotenství?

  1. Pokuste se odpočívat tak často, jak je to jen možné. Někdy je to poměrně obtížné, protože rozpad nejčastěji překonává v raných fázích, v prvním trimestru, kdy je břicho stále zcela neviditelné a žena musí vést stejný životní styl jako před počátkem - strávit celý den v práci a na víkend dělat domácí práce.

Využijte každou příležitost k odpočinku - když přijedete domů po práci, nespěchejte, abyste chytili hrnce apodlahy, lepší ležet na pohovce a relaxovat. Pokud je to možné, předejte domácí práce svému manželovi, rodičům nebo starším dětem. Víkendy se plně věnují odpočinku a péči o sebe a budoucí dítě;

  1. Spánek musí mít vysokou kvalitu. Cítit se vesele a plné síly, jít spát brzy, spát nejméně 8-9 hodin denně. Postel by měla být co nejpohodlnější a nejpohodlnější, ložnice by měla být větrána.

Očekávaným matkám se často brání v dobrém spaní k častému močení. 2 hodiny před spaním, nepokoušejte se pít hodně tekutiny, naplňte rovnováhu vody a soli během dne;

  1. Aby nedošlo k plýtvání energií zbytečně, snažte se chránit před prožíváním během těhotenství. Vyhněte se stresovým situacím, požádejte přátele a příbuzné, aby vám odpustili, když se mýlíte a vycházíte z porozumění.

Meditace, jóga, četba beletrie, sledování vysoce kvalitního kina mohou pomoci odstranit problémy života;

  1. Tak často, jak můžete být na čerstvém vzduchu, projděte klidný krok před spaním. Kyslík je nezbytný pro to, aby se dítě mohlo vyvíjet a vy - pro relaxaci;
  2. Učiňte nějaké jednoduché cvičení. Zeptejte se svého gynekologa, který sleduje vaše těhotenství, jaký druh sportu můžete udělat. To může být jogging, plavání, aerobik pro nastávající matky. Takové fyzické aktivity dobře pomáhají v boji proti únavě;
  3. Jak se zbavit konstantní únavy natěhotenství, vezměte si speciální vitamín-minerální komplex, upravený pro nastávající matky. Neměli byste si ji však sami vybírat, je lepší se v této věci poradit se zkušeným gynekologem, který vám pomůže vybrat správnou drogu a varovat před paděláky;
  4. Dbejte na výživu. Musí být vyvážené, kvalitní a přirozené. Existují dva, jak se dříve myslelo, že je to nemožné, protože to je často přejídání, které vede nejen k získání nadměrné tělesné hmotnosti, ale také k únavě. Jíst čerstvé a dušené zeleniny, ovoce, bobule, vejce, libové ryby, mořské plody, obiloviny, obiloviny, celozrnný chléb, mléčné výrobky. Vyvarujte se rychlého občerstvení, mastných, smažených, uzených výrobků,"škodlivých"sladkostí - sladkostí, dortů, pečiva atd. A nahrazte je přírodními - sušené ovoce, med, ořechy, marshmallow, kondenzované mléko, marmeládu halvah;
  5. Vykoupejte se. Teplá voda uvolňuje, obnovuje sílu a zlepšuje náladu. Pro zvýšení tohoto účinku přidejte do vody pěnu a několik kapek esenciálního oleje z jehličí, máty peprné, pomeranče, levandule, ylang-ylang, růže nebo majoránky. Nicméně, pamatujte: bez ohledu na to, jak dlouho je těhotenství, je nemožné, aby se horká koupel v každém případě - to může vyvolat potrat! Vezměte si teplou koupel do 15-20 minut. No, pokud jste milovník duše, abyste se dostali do vody, je lepší dát přednost duši.

Mírná únava je normální během čekání.dítě, zejména v 1 a 3 trimestrech.

Pokud však během těhotenství trpíte neustálou únavou, a to i po dlouhém a kvalitním odpočinku, cítíte se velmi unaveni, musíte kontaktovat gynekologa.