Věkové stupně vývoje dítěte od narození do jednoho roku

Lidský rozvoj začíná okamžikem početí. Jedná se o kontinuální postupný proces, který zabere zbytek života. Jeho charakteristickým rysem je nerovnoměrnost, kdy se období zrychleného růstu dítěte nahrazuje pomalejšími. Informace o měsících vývoje dítěte do jednoho roku umožní mladým matkám adekvátně posoudit stav dítěte a včas rozpoznat problémy.

Fáze vývoje dítěte do jednoho měsíce

\ t

Během prvních měsíců života se tělo dítěte musí přizpůsobit novým podmínkám existence, získat mnoho dovedností a zlepšit fungování základních systémů. Během prvního roku života děti dělají ohromnou cestu, rychlost učení, ve které se v životě nikdy nestane.

Při hodnocení vývoje dítěte potřebujete několik ukazatelů:

  • výška;
  • hmotnost;
  • počet zubů;
  • tělesné parametry;
  • získané funkce.

Období kojení, které ve většině případů trvá pouze jeden rok, je plánováno na měsíce. To by měl být postupný proces bez odchýlení od základních přírodních procesů.

  • 1 měsíc- novorozenci se narodili s délkou těla 50-55 cm a hmotností 3-3,8 kg. To je průměrchlapci jsou obvykle o 2–3 cm delší než dívky. Dítě ještě nemá mnoho funkcí těla, ale má několik reflexů: sání, prehensil a další. Většinu času trvá sen. Dítě reaguje na nepříjemné dráždivosti hlasným výkřikem.
  • 2 měsíce- dítě je schopno držet hlavu až 10 sekund, matka se učí hlas, usmívá se na ni. Dítě aktivně chodí, sleduje objekty a snaží se je udržet. Získává 700-800 gramů hmotnosti, stává se více emocionální.
  • 3 měsíce- dítě s jistotou drží hlavu, ležící na břiše, spočívá na předloktí. Do tohoto data by měl být schopen vrátit se ze strany na stranu. Dítě vyžaduje více komunikace, zkoumání světa, zkoušení plenky nebo hraček. Jeho denní spánek se zkracuje a noční doba se prodlužuje.
  • 4 měsíce- dítě projevuje osobní vlastnosti, má oblíbené hračky a pateshki. On se snadno otočí, drží chrastítko nebo se táhne za ním. Dítě se směje z příjemných dojmů.
  • 5 měsíců- dítě vyvíjí schopnost opřít se o nohy, pohyby končetin se více koordinují. Pozná blízké lidi a bojí se cizinců, reaguje na hlasovou intonaci.
  • 6 měsíců- dítě výrazně roste, jeho výška v průměru je asi 70 cm, váha - až 8 kg. Naučil se sedět, posouvat hračky, žádat o pera. Babble blábolení připomíná slova " ba-ba ", " ma-ma ".
  • 7-8 měsíců- děti se začnou plazit, vstávat na vlastní pěst, držet sepodporu.Naučí se hrát s jednoduchými předměty: zatlačte míč, odstraňte kryt, položte na pyramidové prsteny.Dítě si může zapamatovat čísla, jména zvířat a ukázat známé předměty.V tomto věku se mnoho dětí těší na tanec.
  • 9–10 měsíců- systémy a funkce jsou zlepšeny, dítě je schopno soustředit pozornost nejen na držení, ale i na házení předmětů.Dítě sám sedí a plazí, učí se chodit s podporou.
  • 11–12 měsíců- v tomto období většina dětí začíná chodit sama.V řeči, soubor jednoduchých slov se objeví, děti mají zájem o společnost dětí.Studují se navzájem.Jednoleté dítě napodobuje gesta a činy dospělých, opakuje různé zvuky.Je schopen nosit nějaké věci, jí a pije z poháru.Před rokem slovní zásoba dosahuje 10-15 slov.Pokud vaše dítě ještě nešlo bez podpory nebo špatně hovoří, není to důvod k obavám.S normální fyzický vývoj, on brzy dohoní jeho vrstevníky.

Fáze vývoje řeči u dětí

Stejně jako mnoho dovedností, i rozvoj řeči vyžaduje postupný rozvoj.Věk-související projev je patrný po 3 měsících, kdy je dítě aktivně „ agukat “.Do konce první poloviny roku hovoří několika slabikami.Do roku v arzenálu dítěte pár slov vztahujících se k určitým objektům.Tato slova nejsou vždy vyslovována jasně, pokud jsou blíž k brouku.V počátečních fázích mají děti vždy správně a nesprávně mluvená slova vedle sebe.

​​

Ve věku 2 let slovní zásoba dítětedosáhne 50-100 slov, objeví se krátké věty. Ve věku 3 let se dítě začne ptát a ve 4 projevech se v jeho projevu objeví složité fráze. Hlavním ukazatelem normálního vývoje řeči není správnost výslovnosti slov, ale schopnost z nich sestavovat věty. Rychlá expanze slovní zásoby často nedává dítěti čas zvládnout správnou výslovnost slov. To by mělo být přijato klidně, artikulační aparát dítěte není dostatečně rozvinutý.

Vývoj řeči přispívá k dialogu, takže je třeba věnovat pozornost komunikaci s dítětem.

Věkové stupně vývoje dítěte

\ t

Proces vývoje dětí je rozdělen do dvou hlavních fází: prenatální nebo prenatální a extrauterinní. Pokrývají období od početí do puberty.

Tato dlouhá cesta byla rozdělena do několika vzdáleností (etap):

  • prenatální - asi 38 týdnů od početí do porodu;
  • novorozenec - od 0 do 1 měsíce;
  • stáří hrudníku - do 1 roku;
  • rané dětství - od 1 do 3 let;
  • předškolní děti - 3-7 let;
  • věk základní školy - 7-12 let;
  • dospívání nebo puberta - od 12 do 17-18 let.

Prenatální období se stává základem, který tvoří vnitřní orgány. Správná výživa a životní styl matky mají významný dopad na rozvoj malé osoby.

prenatální fáze je rozdělena do tří fází:

  • zygote- až 2 týdny v tomto období se oplodněné vajíčko intenzivně dělí a vytváří embryo;
  • fetální- až 8 týdnů, v tomto stádiu se tvoří orgány a systémy dítěte, jeho srdce začíná bít;
  • fetální stadium- od 9 do 40 týdnů se plod aktivně rozrůstá, zvětšuje se velikost, všechny systémy se připravují na samostatnou životní aktivitu.

V době narození je dítě schopno reagovat na podněty, rozlišovat hlasy, cítit chuť a dotek. V této době jsou položeny některé znaky charakteru dítěte, proto je kontakt mezi matkou a dítětem tak důležitý.

V prvních minutách mimoděložního života se novorozenec musí přizpůsobit novým neobvyklým životním podmínkám. Je napaden agresivními faktory prostředí. Stabilita imunity novorozence zajišťuje kojení. Dítě stále neví, jak ovládat své tělo, péče o něj zcela padá na rodiče.

První rok života dítěte je spojen s učením, učí se sedět, plazit se, chodit, komunikovat s okolním světem. Změny související s věkem jsou doprovázeny intenzivním růstem, ke konci prvního roku se tělesná hmotnost zvyšuje dvakrát a růst o 50%. Pro plný rozvoj dítěte vyžaduje dietu a zdravé jídlo. V 10-11 měsících děti tvoří začátek řeči, už se prostě "probudí", ale vyslovují 5-8 jednoduchých slov.

V raném dětství a předškolním věku dochází ke zpomalení tempa růstu tělesné výšky, do popředí se nyní dostává tvorba motorických funkcí a psychologický vývoj.

Strava se mění, rozšiřují se hranice okolního světa.Děti vstupují do předškolních zařízení, kde je úzký kontakt s vrstevníky. Toto období je doprovázeno častými chorobami, oslabuje se pasivní imunita přenášená matkou a tvoří se pouze vlastní obranná opatření. Včasné očkování pomáhá předcházet nebezpečným onemocněním. Předškolní děti mají povědomí o sobě jako o jednotlivci, aktivně přemýšlejí, zvládají počáteční zavazadlo znalostí.

Zápis do školy a první ročníky vzdělávání se stávají důležitým krokem v přizpůsobování se sociálním normám. Děti jsou ve fyzickém a psychickém stresu, je nutné zajistit kontrolu nad jídlem a řádným odpočinkem. Psychologická podpora rodičů není o nic méně důležitá než péče o tělesnou kondici.

Dospívání je jedním z kritických fází života člověka. Věkové změny organismu pod vlivem hormonálních změn jsou doprovázeny emocionální nestabilitou. Konflikty se staršími a vrstevníky, nízká sebeúcta - většina adolescentů čelí těmto obtížím. Termín puberty závisí na individuálních vlastnostech, dívky se vyvíjejí rychleji než chlapci. Tato fáze doplňuje fyzický a duševní vývoj dítěte. Před námi je dospělá nezávislá osoba.

Duševní vývoj dětí

\ t

Každé dítě má komplex vrozených reflexů, které mu pomáhají přežít. Díky duševnímu vývoji dítěte jsou doplněny sociálními dovednostmi, odezvoureakce, základy temperamentu, který tvoří novou osobnost. Věková období vývoje úzce souvisí s emocionálním a intelektuálním růstem dětí.

Stupeň motoru spojený s pořízením funkcí motoru je charakteristický pro děti. Pak začíná fáze smyslových vjemů, včetně sluchového, vizuálního, hmatového vnímání okolního světa. Smyslový vývoj trvá až 3 roky, je základem abstraktního vnímání a myšlení.

Afektivní období (3-12 let) - vnímání toho, co viděl, je komplikované, dítě si myslí o pojmech „špatných“ a „dobrých“. S 3 roky je tendence k nezávislosti. K rozvoji logického myšlení u předškolních dětí dochází prostřednictvím hry a dalších aktivit (kresba, modelování).

Ideatorny fáze - systémy myšlení stále obtížnější, děti předběžně spočítat své akce. Toto období spadá do adolescence, doprovázené hormonálními změnami v těle. Z pozice rodičů záleží na tom, jak se teenager vnímá - najde své místo v životě nebo se bude vzbouřit.

Vývoj dítěte je rozsáhlý proces, do kterého jsou zapojeni jeho rodiče. Vytváření pohodlných podmínek pro fyzické a duševní zlepšení dítěte je posláním rodiny.